Bundesliga Buktikan Lebih Dari la Liga

Bundesliga Buktikan Lebih Dari la Liga

Bundesliga lebih hebat dari La Liga, bukti terbaru meningkatnya daya saing pasukan-pasukan Bundesliga adalah Borussia Dortmund dan Bayern Munchen. Dua tim itu langsung menjadi pokok pembicaraansetelah kejayaan besar saat legpertama babak semifinal Liga Champions. Bayern menghajar Barcelona dengan skor 4-0 di Allianz Arena, sementara Dortmund menggunduli Madrid 4-1 di Signal-Iduna Park. Secara tidak langsung klu-klub asal Liga Jerman sudah menghancurkan kekuatan dari Primera Liga.Betapa tidak.Bila digabungkan, pertandingan tertinggi Jerman itu telah memetik kemenangan 8-1.


bundes-liga-image-02-05-2013


Bundesliga lewat klubnya mereka berpotensi mencipta derby Jerman saat akhir di Stadium Wermbley, 26 Mei mendatang.Menariknya, sukses itu diraih bukan kerana kekuatan wang, tapi berkat sehatnya pengurusan.Mereka menunjukkan sokongan kewangan atau modal besar bukanlah faktor utama untuk meraih prestasi bagus.Meski menghadkan pengeluaran, kelab-kelab Bundesliga tetap boleh bersaing baik di pertandingan domestik maupun Eropah. Ini juga yang menjadi daya tarik.


Bundesliga terus melesat. Itu terlihat dari meningkatnya pemasukan. Musim lalu Bundesliga mengaut total 1.7 billion pounds, melonjak 100% dari sebelumnya. Itu hanya kalah dari Liga Perdana. Itu tidak mungkin terjadi tanpa sistem kewangan yang rapi. Ya, di Bundesliga ada peraturan ketat soal perbelanjaan. Jumlah hutang terus dipantau dengan teliti.Itu demi mengurangkan risiko terjadinya muflis. Pembelian pemain mahal juga harus analisis lebih dahulu. Izin baru dikeluarkan jika pemain tersebut boleh mendatangkan manfaat positif baik bagi klub maupun Bundesliga.


Dasar ini harus dipatuhi tanpa ada pengecualian.Terbukti, setiap kelab wajib menyerahkan pelan kewangan selama satu musim.Bila melanggar, boleh mengakibatkan pengurangan mata.Inilah yang membuat neraca kewangan kelab-kelab Bundesliga tetap sihat.Mereka boleh meminimakan pengeluaran tidak penting.Nyatanya, bajet untuk gaji pemain hanya 37.5% dari pendapatan. Bandingkan dengan kelab-kelab dalam liga lain yang sekurang-kurangnya menembusi 64%. Yang patut ditiru adalah pendekatan kelab-kelab Bundesliga terhadap fans.Mereka memberi apresiasi kepada pengunjung dengan menetapkan harga tiket yang rasional.


Faktanya, tiket termahal untuk dewasa selama satu musim hanya 207 pounds. Sementara di Liga Primer boleh menembusi 468 juta pounds. Tidak menghairankan jika stadium selalu dipenuhi penonton setiap kali laga Bundesliga digelar. Rata-rata jumlahnya mencapai 45.179 orang, lebih tinggi dari Liga Perdana yang berkisar 35.278 orang. Sementara Primera Liga hanya 28.291 orang dan Seri A cuma 24.363 orang.



Source: Bundesliga Buktikan Lebih Dari la Liga

No comments :

Post a Comment