The Blues Tetap Tampil Ngotot

The Blues Tetap Tampil Ngotot

The Blues pun tetap mengincar kemenangan pada leg kedua. Hasil maksimum di Stamford Bridge tentu akan melapangkan jalan ke parti puncak sekaligus meningkatkan kepercayaan diri sebelum tampil di laga final. Chelsea butuh sebuah kebanggaan musim ini setelah hancur lebur di liga domestik. Dan, Trofi Liga Eropa menjadi jalan mengembalikan lagi kepercayaan diri yang tercabik.


Terlebih, status mereka adalah pemegang gelar Liga Champions musim lalu.Menyedari hal ini, bek Chelsea Gary Cahill meminta rekan-rekannya terus fokus sembari mengingat memori musim lalu untuk membangkitkan motivasi jelang laga melawan Basel. Pernyataan Cahill memang bukan tanpa fakta. Prestasi Chelsea pada musim ini tak sebaik musim lalu.


Namun, mereka masih boleh menyimpan cita-cita juara Liga Eropa dan finis di kedudukan 3 klasemen Liga Perdana. Kini, The Blues basel-whitemenduduki kedudukan 3 dengan torehan 65 mata dari 34 penampilan. Kerana itu, Cahill mendesak rekan-rekannya untuk menamatkan musim ini dengan cantik. Sekurang-kurangnya mereka mampu mendakwa mahkota Liga Eropa.Hal ini dilakukan demi menjaga imej Chelsea yang sedang surut. Meski tidak mudah, Cahill yakin Chelsea berpeluang besar mendapatkannya. The Blues berjaya menyapukan kemenangan 2-1 atas Basel ketika melakoni leg pertama di Stadium Jakob Park, 26 April lalu.


Untuk merangsek ke fasa akhir, Chelsea hanya perlu bermain imbang saat menjamu Basel di Stamford Bridge.Selain mensasarkan mahkota Liga Europa, Chelsea juga berpeluang mendapatkan tiket Liga Juara-Juara.Namun, hal itu juga harus mereka capai dengan kerja keras.


Sebab, Arsenal dan Tottenham Hotspur terus membuntuti dari kedudukan bawah. Kini, Arsenal bercokol di posisi 4 dengan torehan 64 poin dari 35 penampilan, sedangkan Spurs berada di posisi 5 dengan pembukuan 62 poin dari 34 penampilan. Kerana itu, Chelsea harus tetap semangat dan tumpuan, baik di Liga Perdana ataupun Liga Eropa.


Tiket Liga Champions menjadi satu-satunya sasaran yang istimewa untuk dicapai. Mereka tidak mempunyai segudang pilihan seperti pada musim 2011/2012. Di kubu Basel, Pelatih Murat yakin juga tidak pesimis untuk mengatasi defisit 1-2. Pasalnya, kini Bebbi sedang dibayangi rekor bagus. Terbukti, pasukan asal Switzerland itu berjaya bercokol di posisi pucuk dengan pembukuan 57 poin. Selain itu, mereka juga berjaya merangsek ke babak final Piala Switzerland. Sementara itu Benfica yang akan melakoni legkedua melawan Fenerbahce berharap mampu meraih tiket final setelah pada legpertama kalah 0-1.



Source: The Blues Tetap Tampil Ngotot

No comments :

Post a Comment