FA Menelusuri Jejak Keturuan Penemu Sepak Bola

FA Menelusuri Jejak Keturuan Penemu Sepak Bola

FA akan menelusuri sejarah sepakbola dan tokoh dibaliknya. Kemajuan dunia sepak bola saat ini tak lepas dari peranan orang-orang hebat masa lalu. Atas dasar itulah Inggris yang mendakwa sebagai penemu sukan si kulit bundar merasa perlu memberikan perhatian khusus kepada para tokoh yang berjasa.


the-fa-image-02-05-2013


FA sedang berusaha mencari para anggota keluarga pengasas bola sepak. Sebelumnya FA yang bekerja sama dengan sejarawan budaya dari The International Football Institute di Lancashire, yakni Jane Clython mendapati bahawa kira-kira 150 tahun lalu terdapat lapan tokoh utama yang mencipta peraturan main bola sepak moden. Kelapan tokoh tersebut adalah Ebenezer Cobb Morley (1831-1924), Charles William Alcock (1842-1907), Arthur Pember (1835-1886), Francis Maule Campbell (1843-1920), John Forster Alcock (1841-1910), Herbert Thomas steward (1839-1915), George Twizell Wawn (1840-1914), dan James Turner.


Namun, tarikh kelahiran dan kematiannya hingga saat ini belum diketahui.Alcock adalah seorang penggagas Piala FA, pertandingan yang pertama kali bermula pada musim 1871/1872. Idea Alcock bermula ketika dia memainkannya ketika masih bersekolah di Harrow School. Pember merupakan presiden pertama FA tempoh 1863 – 1867. Sementara Morley adalah setiausaha FA pertama sepanjang sejarah. Pihak FA merancang mengundang para ahli keluarga dari kelapan tokoh tersebut pada acara istiadat yang akan digelar di Wembley, Oktober mendatang. Dr Clython menilai usaha mereka untuk mencari ahli keluarga yang tinggal merupakan sebuah pencarian terpenting dalam sejarah bola sepak.


FA telah berusaha menggali sebuah gambaran beberapa tokoh yang mungkin belum pernah diketahui orang sebelumnya. Memang sangat sukar mencari ahli keluarga yang masih hidup selepas perang dunia II. Namun, pihak persatuan inggris itu akan berusaha keras. Beberapa orang mungkin tidak menyedari jika mereka masih berhubungan dengan para tokoh tersebut.


Sementara Jurulatih Pasukan Nasional Inggris Roy Hodgson sepakat untuk memberikan penghormatan kepada kedelapan tokoh yang telah memberikan sumbangan yang luar biasa bagi perkembangan sepak bola.



Source: FA Menelusuri Jejak Keturuan Penemu Sepak Bola

No comments :

Post a Comment